met de camper naar spanje

In de bergen met een camper rijden, hoe doe je dat?

Tips om met een camper door de bergen te rijden

Trek je er op uit met een camper? Dan is de kans groot dat je bergen tegen gaat komen. Spannend hoe jij én de camper het er van af gaan brengen? Dan stelt dit artikel je hopelijk gerust, want een goede voorbereiding is het halve werk. Voorkom verrassingen en lees onze tips om met een camper door de bergen te rijden. Wedden dat de vakantievreugde dan alleen maar toeneemt?

Fiat Ducato is een prima berggeit

En laten alle campers van Camperhuren.nl nou net een Fiat Ducato onderstel hebben. Mét een 2.3 L Multijet motor en minimaal 130 PK, soms zelfs 150 PK. Dat is meer dan voldoende trekkracht, ook in de bergen, voor onze maximaal 3.500 kg zware campers. Extra leuk is dan ook het bericht dat het Ducato-onderstel voor de elfde keer op rij de titel ‘Beste camperonderstel van 2018’ gewonnen heeft! De prestigieuze prijs is toegekend door de lezers van het Duitse vaktijdschrift ‘Promobil’, dat al meer dan 25 jaar een belangrijk referentiepunt vormt voor de trends in de campersector. Dat is alvast fijn wegrijden toch?

Leuk extraatje: bekijk hier een video van het productieproces van een Fiat Ducato onderstel.




Take it easy, je hebt vakantie

Een steile bergweg is net even anders dan een vlakke snelweg hier in Nederland. Pas je rijstijl daarom aan en doe het rustig aan, je weet immers nooit wie of wat je tegenkomt na die scherpe haarspeldbocht. Moet je een lang stuk rijden? Plan dit dan buiten de spitsuren, vooral als het buiten heet is. Filerijden op een bergweg in de hitte vraagt namelijk veel van de motor. Door files te vermijden, voorkom je dat de motor oververhit raakt. Zorg er ook voor dat de camper voldoende brandstof heeft, want je komt in de bergen vaak geen tankstations tegen.

Voorrangsregels

De voorrangsregels bij een helling of berg zijn simpel: stijgend verkeer heeft altijd voorrang op dalend verkeer. Maar let wel op bussen! Die hebben namelijk altijd voorrang. Grote bussen toeteren ook vaak als ze een bocht naderen. Stop dan ruim voor de bocht, zodat de chauffeur voldoende ruimte heeft om de bocht veilig te maken.

Bergop rijden

In de bergen moet je toeren draaien. Vergeet het nieuwe rijden en laat de camper niet in een te hoge versnelling, dus bij een laag toerental, de berg op zwoegen. De motor wordt dan te zwaar belast en kan oververhit raken. Een goede vuistregel: als je het gas intrapt, moet de camper nog kunnen versnellen. Rijd je vol gas en de camper versnelt niet of vertraagt zelfs? Schakel dan terug. Het is normaal als de toerenteller tussen de 3000 – 4000 zit. Uitgaande van onze huurcampers met 6 versnellingen is het meestal voldoende om alleen versnelling 1 t/m 3 te gebruiken. Rijd je automaat? Kies dan, zowel berg op en af, voor de manuele stand of één van de speciale bergversnellingen, meestal aangeduid met 1, 2 of 3. In D (Drive) schakelt de camper bergop te snel door en remt hij bergaf niet op de motor.

Parkeren en optrekken op een steile helling

In de bergen heb je de mooiste uitzichten en die wil je natuurlijk vastleggen op camera. Parkeer de camper in zo’n geval op een veilige plek en geniet van het moment. Veilig parkeren doe je zo:

  • Gebruik altijd de handrem;
  • Zet je camper in de eerste versnelling;
  • Plaats een zwaar object achter de wielen van de camper;
  • Draai het stuur de andere kant op. Als de camper dan toch wegrolt, zal deze slechts draaien. Zo kan hij nooit de berg afrollen.

Klaar om verder te gaan? Trek dan met power op om slijtage aan de koppelingsplaat te voorkomen. Laat de motor op toeren komen en laat dan heel geleidelijk de koppeling los. Zo trekt je camper met kracht op. Houd ook voldoende afstand tot je voorligger om te voorkomen dat je continue de koppeling moet intrappen.

Bochten, tunnels en vallend gesteente

Bergwegen staan bekend om scherpe bochten en steile afgronden naast de weg. Neem de bochten daarom heel voorzichtig en let op je snelheid. Het is ook niet verstandig om in de bochten te remmen of schakelen. Doe dit vóór je een bocht neemt. Nader je een hele steile bocht? Neem dan de buitenbocht bij het rijden in de bergen. Grotere campers hebben namelijk een grote overhang vanaf het achterwiel. Als je een hele steile bocht neemt, kan de achterkant van de camper tegen het wegdek schuren. Voorkom schade aan de camper dus door de bocht ruim te nemen. Als je niet zeker weet of de camper de bocht aankan, laat een medereiziger dan uitstappen om de inschatting beter te maken.

Veel bergwegen hebben vaak korte en onverlichte tunnels. Doe het dimlicht aan en rijd rustig, de overgang van felle zon naar de donkere tunnel is groot. Schrik niet: in veel bergtunnels druipt er water van het plafond.

Zie je op de weg langs een bergwand gesteente liggen? Dan is de kans groot dat er nog meer gaat vallen op die plek. Rijd er ruim om heen en stop niet.

Bergaf rijden

Bij de daling bij het rijden in de bergen, is het belangrijk dat je zowel op de motor als met je rempedaal remt. Gebruik dus, net als bij het stijgen, een lage versnelling en een hoog toerental. Hier geldt de vuistregel: als je je voet van het gas haalt, moet de camper vaart minderen. Ga je nog steeds te hard, schakel dan terug. Je kunt vaak dezelfde versnelling gebruiken ​als tijdens het stijgen.

Een té hoog toerental is ook niet goed, want dan kan de temperatuur van de motor weer te snel oplopen. Daarom is het belangrijk dat je af en toe bijremt met het rempedaal. Bijremmen doe je kort en krachtig en niet langdurig en matig. Hiermee voorkom je dat je alles van je remmen vraagt. Als je namelijk blijft remmen, verglazen de remmen waardoor ze niet goed meer kunnen werken. Rijd ook nooit in z’n vrij bergaf, je bent dan een ongeremd projectiel en dat kan gevaarlijk zijn.

Wat te doen bij een oververhitte motor?

Het is geen pretje om met een oververhitte motor aan de kant van een steile weg te staan. Een heuvel op en af rijden vraagt veel van de motor. Houd daarom de temperatuurmeter in de gaten. Deze geeft aan wat de temperatuur van de koelvloeistof in de motor is. Loopt de temperatuurmeter op? Schakel dan terug en draai meer toeren zodat de waterpomp en ventilator sneller gaan draaien. Zet ook de airco uit zodat de motor meer van de koeling kan gebruiken. Je kan eventueel de kachel en blower vol aan zetten om overtollige warmte af te voeren. Daalt de temperatuur niet of neemt hij zelfs nog steeds toe? Dan is een stop noodzakelijk. Parkeer de camper op een veilige plaats, zet de motor uit, maar laat het contact aan. Je lampen en je dashboard staan nu nog steeds aan. Op die manier blijft de ventilator draaien met de motor uit, en daarmee versnel je het afkoelproces. Zet eventueel de motorkap ook nog open om dit proces te versnellen, maar reken op zeker 30 – 45 minuten voordat alles voldoende is afgekoeld. Tijd genoeg dus om te genieten van het mooie uitzicht en een lekkere versnapering.

Samengevat

  • Vuistregel bij bergopwaarts: gebruik een lage versnelling en laat de motor voldoende toeren maken.
  • Vuistregel bij bergafwaarts: gebruik dezelfde versnelling als bergopwaarts zodat je op de motor remt. Bijremmen doe je kort en krachtig en niet langdurig en matig.
  • Stijgend verkeer heeft altijd voorrang op dalend verkeer (behalve bussen, die hebben altijd voorrang).
  • Loopt de temperatuur van de motor toch op? Zet dan de airco uit, de kachel aan en de blower op vol vermogen. Nog steeds te heet? Stoppen en laten afkoelen.

Durf jij het aan?

Heb je na het lezen van dit artikel goed voor ogen hoe jij met een camper in de bergen moet rijden? En sta je al te popelen om een prachtige rondreis te maken? Kijk dan snel eens bij onze huurcampers om jouw favoriete camper uit te zoeken. Naast de huur van een camper, kun je ook bij ons terecht voor allerlei praktische extra’s. Fijne vakantie!