Prijswinnaars naar Noord-Duitsland

Twee jaar geleden hadden wij een camper gehuurd bij ”Camperhuren.nl”. We zijn toen voor het eerst met een camper drie weken op vakantie gegaan. Het was ons dermate goed bevallen dat ik eigenlijk zonder bijbedoeling gereageerd heb op de oproep van dhr. Ernst Rauwenhoff voor een evaluatie van onze ervaring. Groot was mijn verbazing toen ik gebeld werd door Ernst met de mededeling dat ik winnaar was van de door ”Camperhuren.nl” uitgeschreven prijsvraag!

Zaterdag was het dan zover om de camper op te halen. Na een uitgebreide uitleg over het functioneren van allerlei apparatuur aan boord gingen wij naar huis om de camper in te pakken. Wij hadden alles al in kratjes gereed staan, het was dus alles naar de camper brengen en op de goede plaats leggen. Binnen drie kwartier konden we vertrekken. We hadden de reis goed voorbereid en wisten waarheen we zouden gaan. Het werd het noorden van Duitsland met een totale reisafstand van ongeveer 1250 km. Dit moest goed te doen zijn.

Om drie uur ’s middags vertrokken wij richting Bourtange met schitterend weer. Dit is een heel leuk vestingstadje, wat voor een bezoek zeer de moeite waard is. Er was daar een soort jaarmarkt die totaal twee dagen duurde.

De kramen waren daar nog steeds aanwezig en slechts afgedekt met dekzeilen met daaronder de te koop aangeboden spulletjes voor de volgende dag.

We hebben overnacht op een nabij gelegen camperplaats op camping ’t Plathuis’. Het was hier goed toeven en we werden de volgende dag (zondag) gewekt door een fluitconcert van allerlei vogels die je bij ons niet hoort. Na het ontbijt zijn we vertrokken richting naar Emden.

Hier een mooie parkeerplaats gevonden bij de haven. De stad is een bezoekje zeker waard, ook de haven met zijn imposante oude schepen. Op een terras een kopje koffie gedronken en weer vertrokken naar Jever. Jever staat bekend om zijn bierbrouwerijen, maar omdat het zondag was, waren deze natuurlijk niet geopend. We hebben de camper geparkeerd op een camperplaats bij de sportvelden met het idee daar te overnachten, maar deze plaats nodigde ons niet uit tot een overnachting. Door het stadje gewandeld, waar het gezellig druk was en natuurlijk ook even van het plaatselijk gebrouwen vocht geproefd. Na van al het goede van Jever te hebben genoten zijn we toch maar op zoek gegaan naar een andere camperplaats. Deze vonden we in Wittmund en wel op Campingplatz Isums. Dit is niet ver van Jever gelegen.

Op deze zeer mooie camperplaats werden we heel vriendelijk ontvangen en geholpen door de eigenaren en niet te vergeten de kat. Hier troffen we zeer mooi en schoon sanitair aan dat uitnodigde tot het nemen van een heerlijke douche na een voor ons toch wel vermoeiende reis. Het was zonnig en warm benauwd weer. Na het eten nog een tijdje wat gelezen en ons weer voorbereid op de volgende dag die ons naar Bremen zou brengen.

Na eerst bij Bremen een mooie camperplaats gevonden te hebben, die van alle gemakken was voorzien, zijn wij de stad gaan bezichtigen. Nog steeds was het voortreffelijk weer. Bremen is zeer de moeite waard om een uitgebreide bezichtiging aan te wijden. Ik ga daar verder niet op in, want alles is zeer uitgebreid op internet te vinden. Na een lunch zijn we weer richting camperplaats gegaan waar we de rest van de dag hebben doorgebracht. Het weer begon te veranderen, er kwamen donkere wolken aan drijven en het dreigde naar regen.

Dinsdags zijn we vertrokken naar Celle en Gifhorn. Celle staat bekend om zijn vakwerkhuizen, maar omdat het goot van de regen hebben we in Celle alleen maar genoten van een kop zelf gezette koffie ergens op een parkeerplaats. Celle heeft een zeer mooi gelegen camperplaats. Na de koffie op naar Gifhorn dat een paar mooie molens zou hebben. Ook hier was de regen weer een spelbreker. We besloten op zoek te gaan naar een camperplaats en vonden deze in Isenbüttel op Camping Tankumsee GmbH. We kwamen er een beetje te vroeg aan en moesten wachten totdat de pauze van het personeel over was. Het weer leek iets beter te worden, het regende niet zo hard meer. Na een wandeling langs het naastgelegen meer te hebben gemaakt zochten we gauw de camper weer op. Het was binnen een stuk aangenamer dan buiten. We hebben ons vermaakt met lezen etc.

’s Woensdags zijn we om 9:30 uur weer vertrokken en wel richting Braunschweig en Hameln. Braunschweig nodigde niet uit tot een bezoekje. Ook hier was het weer een spelbreker. Dus maar doorgereden naar Hameln. In deze stad een camperplaats gevonden die ongeveer 1 km van het centrum van de oude stad ligt. Het weer was nog steeds zeer nat. Ondanks dat toch maar op zoek gegaan naar de rattenvanger van Hameln. Maar we hebben hem toch gevonden. Hameln is een heel mooie oude stad, gelegen aan de op dat moment toch wel snel stromende Weser. Hier heerlijk geluncht en een wandeling door de stad met zijn vele bezienswaardigheden gemaakt. Opvallend was dat er heel veel groepen toeristen onder begeleiding van een gids de stad verkenden. Daarna maar weer gauw naar de camper vertrokken om een beetje op te drogen en weer warm te worden. En het bleef maar regenen, nu en dan zachtjes maar meestal toch wel hard.

Donderdag zijn we vertrokken richting Münster. Het indrukwekkende slot en de binnenstad met zijn heel mooie gebouwen en natuurlijk ook niet te vergeten: het winkelcentrum. Eindelijk begon het steeds minder te regenen, bij tijd en wijle werd het zelfs even droog. Omdat we vrijdag weer thuis moeten zijn om de camper weer schoon te maken, besloten we om richting Enschede te rijden om daar ergens een camperplaats of camping te zoeken. Deze werd gevonden in Enschede aan de Usseler Markeweg. Dit is een SVR mini-camping, maar wel van alle gemakken voorzien. Na een heerlijke overnachting op deze camping werden we vrijdagmorgen met een stralende zon wakker. Hoera, het was droog en de zon scheen volop. Bovendien was de temperatuur weer zeer aangenaam. Na een heerlijk ontbijt alles opgeruimd en schoongemaakt en richting huis vertrokken.

Al met al was de reis ons goed bevallen en ondanks de vele regen hebben we toch kunnen genieten. Van de mooie dorpen, van de prachtige landschappen en de mooie rustige wegen. We hebben 1300 km afgelegd op een prachtige route door Noord-Duitsland. Tijdens deze reis hebben we de autosnelwegen gemeden, behalve op de heen- en terugweg.

De vermelde camperplaatsen hebben we gevonden via Campercontact van de NKC. We hebben het bestand met de camperplaatsen geïnstalleerd op de Tomtom, waardoor het heel makkelijk was om de uitgekozen camperplaats te vinden. Onze route hebben we bepaald via een routeplanner op de computer en deze geprint om als leidraad te dienen bij onze reis. Deze reis heeft ons besluit om zelf een camper te kopen nog eens versterkt. Je voelt je totaal vrij om te gaan en staan waar en wanneer je maar wilt. Je maakt kennis met de plaatselijke bevolking en ervaart hoe vriendelijk deze is. Werkelijk een verademing.

Tot slot nog een dankwoord aan “Camperhuren.nl”. Ik maak niet gauw reclame, maar hier moet toch wel onderstreept worden hoe deskundig, vriendelijk en behulpzaam men is. Als er maar iets met de camper is, is een telefoontje naar dhr. Ernst Rauwenhoff voldoende om de problemen op te lossen met deskundige en doeltreffende adviezen. Klantvriendelijkheid heeft hij hoog in het vaandel staan.